تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵

مهم ترین خبرهای نفت در هفته ای که گذشت | 12 اسفند 1402

برگزاری هفدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه در تهران، برگزاری نشست فوق‌العاده وزارتی هفتمین اجلاس سران جی‌ئی‌سی‌اف در الجزایر مهم‌ترین خبرهای صنعت نفت در این هفته بودند.
کد خبر: ۷۵۳۹۸

به گزارش معاصر، برگزاری هفدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه:

نشست‌های کارشناسی هفدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه از صبح روز دوشنبه (هفتم اسفندماه) در تهران (مرکز همایش‌های تخصصی شرکت ملی نفت ایران - باشگاه کوشک) آغاز به‌کار کرد، همچنین شامگاه چهارشنبه (نهم اسفندماه) هفدهمین نشست عمومی این کمیسیون برگزار شد که جواد اوجی، وزیر نفت در این نشست با بیان اینکه با بررسی روند صادرات ایران به روسیه، رشدی قابل قبول در همه بخش‌ها را شاهد هستیم، گفت: ارزش صادرات ایران به روسیه چه از نظر وزنی و چه از نظر ارزشی، افزایش داشته است.

وی اعلام کرد: صدور خدمات فنی و مهندسی، ازدیاد برداشت نفت و گاز، سوآپ نفت و گاز  از دیگر محورهای مذاکرات در روزهای اخیر با شرکت‌های روس بوده است.

الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه نیز در این نشست با بیان اینکه تلاش می‌کنیم زیرساخت‌های لازم برای توسعه روابط ایران و روسیه را هرچه بیشتر ایجاد کنیم، از ثبت رکوردی تازه در زمینه حجم مبادلات تجاری تهران و مسکو در سال ۲۰۲۲ میلادی خبر داد.

ایران و روسیه در پایان هفدهمین نشست کمیسیون همکاری‌های اقتصادی دو کشور در محل هتل اسپیناس‌پالاس تهران در حضور جواد اوجی، وزیر نفت و الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه به‌عنوان رؤسای کمیسیون همکاری اقتصادی دو کشور، ۱۹ سند همکاری امضا کردند.

بازدید وزیر نفت از مرکز رصد و پایش شرکت ملی نفت ایران:

جواد اوجی، وزیر نفت روز دوشنبه این هفته (هفتم اسفندماه) همزمان با ورود سامانه بارشی به کشور و کاهش قابل توجه دما، در بازدید از مرکز مرکز رصد و پایش شرکت ملی نفت ایران، وضع تولید گاز غنی در بخش بالادستی صنعت نفت را بررسی کرد.

او همچنین در گفت‌وگویی به موج بی‌سابقه سرمای فراگیر و پایدار در اسفندماه و افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری اشاره کرد و از عموم هموطنان خواست کارکنان صنعت نفت و گاز را در پایداری شبکه گاز یاری دهند.

رکوردشکنی مصرف گاز کشور در ۱۴۰۲:

غلامرضا کوشکی، رئیس مرکز راهبری گاز کشور روز سه‌شنبه این هفته (هشتم اسفندماه) از ثبت رکورد مصرف گاز طبیعی از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و از مردم خواست صرفه‌جویی کنند.

برگزاری نشست فوق‌العاده وزارتی هفتمین اجلاس سران جی‌ئی‌سی‌اف در الجزایر:

این نشست با هدف آماده‌سازی اسناد اساسی از جمله بیانیه برای نشست سران کشورهای عضو امروز (۱۱ اسفندماه) در الجزیره پایتخت الجزایر با حضور جواد اوجی آغاز به‌کار کرد.

وزیر نفت در سخنانی، توسعه صنعت گاز در جهان را مستلزم سیاست‌زدایی از تجارت انرژی دانست و گفت: اینجانب تأکید دارم ارتقای جایگاه مجمع در بازارهای جهانی گاز و ایفای نقش مؤثرتر برای رشد و توسعه کشورهای در حال توسعه ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

اوجی همچنین در حاشیه نشست فوق‌العاده وزارتی ویژه برگزاری هفتمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در الجزایر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ایران به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین صاحبان ذخایر اثبات‌شده گاز جهان و یکی از بزرگ‌ترین دارندگان شبکه توزیع داخلی گاز طبیعی، برای هرگونه همکاری با همه کشورهای عضو در بخش‌های اکتشاف، حفاری، توسعه، بهره‌برداری و توزیع گازطبیعی به‌ویژه انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک، سوآپ گازطبیعی، همکاری در زمینه چارچوب قراردادهای گاز، توسعه و صدور خدمات فنی - مهندسی، انتقال دانش و توسعه منابع انسانی متخصص آمادگی دارد.

بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی در ۱۱ ماه اخیر متعلق به صنعت نفت است:

این خبر را این هفته سیداحسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری بیان کرد و گفت: بخش نفت با ۴.۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی کارنامه قابل‌توجهی نسبت به سال‌های گذشته دارد. همچنین در ۱۱ ماه امسال بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت نفت انجام شده است. وی تأکید کرد که رشد ۲ برابری نفت نسبت به پاییز پارسال نشان داد کشور در زمینه تحریم‌شکنی موفقیت بسیار زیادی داشته است.

دیگر اخبار:

چراغ سبز پاکستان برای تکمیل پروژه مشترک گازی با ایران،  امضای یادداشت تفاهم همکاری فناوری و اجرای پروژه‌های مشترک نفتی ایران و روسیه، تحقق رشد اقتصادی ۵.۱ درصدی کشور با نفت،  ایران میزبان بیست‌وششمین نشست وزارتی جی‌ئی‌سی‌اف می‌شود،  رئیس پژوهشگاه صنعت نفت جایزه ۲۰۲۴ جی‌ئی‌سی‌اف را گرفت از دیگر اخبار مهم صنعت نفت در این هفته بودند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز